Przejdź do treści A A A

Logo placówki

BIP

Regulamin realizacji pilotażowego programu 'Aktywny samorząd'

REGULAMIN REALIZACJI

PILOTAŻOWEGO PROGRAMU

„AKTYWNY SAMORZĄD"

 

 

 

 O PROGRAMIE.

  1. Zgodnie z założeniami Europejskiego Modelu Społecznego Unii Europejskiej i Rady Europy niezwykle ważną rolę w obszarze ochrony osób niepełnosprawnych przed wykluczeniem społecznym odgrywają władze regionalne i lokalne. Odpowiednio zaprojektowana i wdrożona polityka społeczna państwa stanowi inwestycję, która przynosi korzyści wszystkim obywatelom i całemu społeczeństwu. Działania zmierzające do integracji społecznej osób niepełnosprawnych zwiększają potencjał rozwoju, a także sprzyjają zwiększaniu aktywności społecznej we wszystkich obszarach, m.in. na rynku pracy. Istotnym założeniem polityki społecznej jest dążenie do kompleksowego działania, którego podstawowym celem powinno być przygotowanie osób zagrożonych wykluczeniem do aktywnego życia w społeczeństwie Prowadzone badania społeczne, w tym Ogólnopolskie badanie sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych zrealizowane w latach 2008 - 2010 przez PFRON oraz Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej, wyraźnie potwierdzają, że jakość życia osób niepełnosprawnych w zasadniczym stopniu związana jest z jakością funkcjonowania społeczności lokalnych, w tym władzy i administracji szczebla powiatowo - gminnego. Poprawa efektywności pomocy kierowanej do osób niepełnosprawnych wymaga zwiększenia odpowiedzialności samorządu za stwarzanie dogodnych warunków rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych wchodzących w skład społeczności lokalnej. Jak wynika z prowadzonych badań, władza i administracja lokalna powinna radykalnie rozwinąć swoje rozumienie problemów dotyczących niepełnosprawności. Z drugiej strony musi otrzymać dobre prawne oprzyrządowanie oraz silniejsze niż dotąd wsparcie finansowe dla działań prowadzonych wobec osób niepełnosprawnych. W dniu 1 lutego 2011 roku Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych oraz Prezes Zarządu Związków Powiatów Polskich podpisali Porozumienie dotyczące współpracy w zakresie wspólnych działań samorządów powiatowych na rzecz realizacji karty praw osób niepełnosprawnych i ich integracji społecznej. Współpraca między stronami Porozumienia ma na celu wzmocnienie i usprawnienie współpracy z samorządami powiatowymi oraz wsparcie samorządów w podejmowanych przez nie działaniach na rzecz integracji osób niepełnosprawnych w społeczności lokalnej, w jak najszerszym zakresie. Program Aktywny samorząd jest ważnym krokiem w kierunku wydajniejszego modelu polityki społecznej wobec osób niepełnosprawnych. Działania przewidziane w programie uzupełnią plany ujęte w powiatowych strategiach rozwiązywania problemów społecznych i programach działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Umożliwią samorządom aktywniejsze włączenie się w działania na rzecz inkluzji społecznej osób niepełnosprawnych. Formy wsparcia przewidziane w programie dotyczą likwidacji barier ograniczających społeczne i zawodowe funkcjonowanie osób niepełnosprawnych.

 

  1. Ilekroć w niniejszym dokumencie mowa jest o:

1) adresacie programu - należy przez to rozumieć osobę niepełnosprawną, która jest uprawniona do ubiegania się o dofinansowanie,

2)  beneficjencie pomocy - należy przez to rozumieć adresata programu, który uzyskał dofinansowanie,

3) dofinansowaniu - należy przez to rozumieć pomoc finansową ze środków PFRON udzieloną przez realizatora programu,

4) ewaluacji programu - należy przez to rozumieć ocenę jakości, skuteczności i efektywności programu,

5) monitorowaniu - należy przez to rozumieć proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat programu w aspekcie finansowym i rzeczowym,

6) osobie niepełnosprawnej - należy przez to rozumieć osobę, o której mowa w art. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.),

7) PFRON - należy przez to rozumieć Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

8) programie (bez bliższego określenia) - należy przez to rozumieć pilotażowy program „Aktywny samorząd",

9) udziale własnym - należy przez to rozumieć wkład finansowy, jaki wnioskodawca zobowiązany jest zaangażować w związku z dofinansowaniem,

10) osobach w wieku aktywności zawodowej - należy przez to rozumieć pełnoletnie osoby, które nie osiągnęły wieku emerytalnego,

11)   wnioskodawcy - należy przez to rozumieć wnioskującego o dofinansowanie z tym, że:

  1. a)    w przypadku niepełnoletnich adresatów programu (dzieci i młodzież do lat 18), wnioskodawcą jest jeden z rodziców sprawujący opiekę nad osobą niepełnosprawną lub opiekun prawny,
  2. b)    w przypadku pełnoletnich osób nie posiadających pełnej zdolności do czynności prawnych, wnioskodawcą jest opiekun prawny,

12)  wniosku - należy przez to rozumieć pisemny wniosek wnioskodawcy o przyznanie dofinansowania,

13)  wymagalnych zobowiązaniach - należy przez to rozumieć zobowiązania, których termin zapłaty upłynął.

  1. Program „Aktywny Samorząd" jest skierowany do osób niepełnosprawnych będących mieszkańcami Powiatu Elbląskiego.
  2.  Celem głównym programu jest wyeliminowanie lub zmniejszenie barier ograniczających uczestnictwo beneficjentów programu w życiu społecznym, zawodowym i w dostępie do edukacji.
  3. Cele szczegółowe programu:
  4. przygotowanie beneficjentów programu z zaburzeniami ruchu i percepcji wzrokowej do pełnienia różnych ról społecznych poprzez umożliwienie im włączenia się do tworzącego się społeczeństwa informacyjnego,
  5. przygotowanie beneficjentów programu do aktywizacji społecznej, zawodowej lub wsparcie w utrzymaniu zatrudnienia poprzez likwidację lub ograniczenie barier w poruszaniu się oraz barier transportowych,
  6. umożliwianie beneficjentom programu aktywizacji zawodowej poprzez zastosowanie elementów wspierających ich zatrudnienie,
  7. poprawa szans beneficjentów programu na rywalizację o zatrudnienie na otwartym rynku pracy poprzez podwyższanie kwalifikacji,
  8. wzrost kompetencji osób zaangażowanych w proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych, pracowników lub pracujących na rzecz jednostek samorządu terytorialnego lub organizacji pozarządowych.
  9.  Do oceny skuteczności działania programu przyjmuje się następujące główne wskaźniki ewaluacyjne:

1)    rezultatu:

  1. a) liczba osób niepełnosprawnych, dla których w wyniku uczestnictwa w programie zlikwidowane lub zmniejszone zostały bariery uniemożliwiające uczestniczenie w życiu społecznym, zawodowym lub w dostępie do edukacji,
  2. b) liczba osób zaangażowanych w proces rehabilitacji, których kompetencje wzrosły w wyniku uczestnictwa w module szkolenia kadr,

2)    wpływu - liczba osób niepełnosprawnych, których aktywność społeczna lub zawodowa wzrosła w wyniku uczestnictwa w programie.

  1. Ewaluację programu można przeprowadzić na reprezentatywnej próbie losowej przy użyciu uznanych w nauce metod ewaluacji, odrębnie dla każdego obszaru.
  2. STRUKTURA PROGRAMU.
  3. Moduł I - likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:

1)    Obszar A - likwidacja barier transportowych:

  1. Zadanie 1: pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu,
  2. Zadanie 2: pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B,

2)    Obszar B - likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:

  1. Zadanie 1: pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
  2. Zadanie 2: dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,

3)    Obszar C - likwidacja barier w poruszaniu się:

  1. Zadanie 1: pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  2. Zadanie 2: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  3. Zadanie 3: pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości,
  4. Zadanie 4: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny (co najmniej na III poziomie jakości),

4)    Obszar D - pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.

  1. Moduł II - pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym.
  2. Moduł III - szkolenia kadr samorządów oraz organizacji pozarządowych z zakresu problematyki niepełnosprawności. Moduł III jest realizowany przez PFRON w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych.
  3. Zarząd PFRON w dokumencie pn „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny Samorząd" określa obowiązujące w danym roku:

       1)    moduły, obszary i zadań, które będą realizowane w danym roku,

      2)    wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację programu w poszczególnych modułach,

          3)    wysokość maksymalnej kwoty dofinansowania w ramach modułu I i II,

          4)    wysokość minimalnego udziału własnego w ramach modułu I,

          5)    sposób zabezpieczenia udzielonego dofinansowania,

    6)    zakres pojęć dotyczących przedmiotu dofinansowania i kryteriów uczestnictwa osób niepełnosprawnych w programie.

III.        WARUNKI, KTÓRE MUSI SPEŁNIAĆ WNIOSKODAWCA, ABY UZYSKAĆ DOFINANSOWANIE W RAMACH PROGRAMU.

  1.   Obszar A:

      1)    Zadanie 1:

  1. znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
  2. wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  3. dysfunkcja narządu ruchu,

          2)    Zadanie 2:

  1. znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  2. wiek aktywności zawodowej,
  3. dysfunkcja narządu ruchu,
  4.    Obszar B:
  5. znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
  6. wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  7. dysfunkcja obu kończyn górnych lub narządu wzroku,
  8.    Obszar C:

       1)    Zadanie 1:

  1. znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
  2. wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  3. dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym,

          2)    Zadanie 2:

  1. znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,

          3)    Zadanie 3 i 4:

  1. stopień niepełnosprawności,
  2. wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
  3. potwierdzona opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
  4. potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania uzyskania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie,
  5.     Obszar D:
  6. znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
  7. aktywność zawodowa,
  8. pełnienie roli opiekuna prawnego dziecka.
  9. Moduł II:

      1)     znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,

         2)     nauka w szkole wyższej lub szkole policealnej lub kolegium lub przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi.

  1. Dodatkowe warunki uczestnictwa osoby niepełnosprawnej w Module II:

          1)    każdy wnioskodawca może uzyskać pomoc ze środków PFRON łącznie maksymalnie w ramach 20 (dwudziestu) semestrów/półroczy różnych form kształcenia na poziomie wyższym - warunek ten dotyczy wsparcia udzielonego w ramach programów PFRON:

  1. „STUDENT - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych",
  2. „STUDENT II - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych",
  3. pilotażowy program „Aktywny samorząd",

          2)    wnioskodawcy, którzy uzyskali pomoc ze środków PFRON w ramach większej liczby semestrów/półroczy, mogą uzyskać pomoc w ramach programu do czasu ukończenia rozpoczętych do dnia 31 stycznia 2014 rokuform kształcenia na poziomie wyższym, jeśli są one realizowane zgodnie z planem/programem studiów,

          3)     wypłata dofinansowania w sytuacji powtarzania semestru / półrocza / roku szkolnego lub akademickiego przez wnioskodawcę jest dozwolona w ramach dopuszczalnej, łącznej liczby semestrów/ półroczy, z zastrzeżeniem, iż może to nastąpić jeden raz w ciągu trwania nauki w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, chyba, że kolejne powtarzanie semestru/półrocza/roku szkolnego lub akademickiego przez wnioskodawcę następuje z przyczyn od niego niezależnych (np. stan zdrowia).

          4)    Refundacja może dotyczyć wyłącznie aktualnie trwającego roku szkolnego/akademickiego.

  1. Aby wsparciem objąć wszystkich Wnioskodawców, Realizator ma prawo obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu.
  2. Rodzaj niepełnosprawności uprawniający do uczestnictwa w programie osoby niepełnosprawnej, której dotyczy wniosek, musi być potwierdzony:

          1)    w orzeczeniu o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności tej osoby albo w orzeczeniu równoważnym,

          2)    oraz gdy realizator określa dodatkowe wymagania w zakresie rodzaju niepełnosprawności w zaświadczeniu lekarskim, wydanym przez lekarza specjalistę o specjalizacji związanej z rodzajem niepełnosprawności adresata programu.

  1. Adresat programu może ubiegać się o dofinansowanie w ramach obszarów: A - D stosownie do potrzeb wynikających z rodzaju i zakresu niepełnosprawności.
  2. W programie nie mogą uczestniczyć wnioskodawcy:
  3. którzy posiadają wymagalne zobowiązania wobec PFRON lub wobec realizatora programu,
  4. którzy mają przerwę w nauce - dotyczy Modułu II.
  5. W przypadku wniosku, który w trakcie jego oceny nasuwa wątpliwości co do możliwości pozytywnej weryfikacji pod względem kryterium dotyczącego rodzaju niepełnosprawności adresata programu lub co do celowości wnioskowanego dofinansowania, do podjęcia pozytywnej decyzji wymagana jest pozytywna opinia wydana przez eksperta - lekarza specjalisty o specjalizacji związanej z rodzajem niepełnosprawności adresata programu.
  6. Ekspertem, nie może być osoba, która aktualnie oraz w ciągu ostatnich 3 lat, była przedstawicielem prawnym lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku,
  7. W celu rzetelnej oceny wniosku, ekspert powinien potwierdzić stan faktyczny związany z zakresem dysfunkcji i potrzebą wyposażenia potencjalnego beneficjenta pomocy we wnioskowany przedmiot dofinansowania, o ile to możliwe z uwagi na sytuację zdrowotną osoby niepełnosprawnej - w trakcie konsultacji z udziałem potencjalnego beneficjenta pomocy,
  8. Środki stanowiące udział własny wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON.

 

  1. PODSTAWOWE ZASADY DOTYCZĄCE WYBORU, DOFINANSOWANIA I ROZLICZANIA WNIOSKÓW.
  2. Dofinansowanie następuje na wniosek zawierający uzasadnienie wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu. Wniosek należy złożyć do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Elblągu.
  3. Podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej dofinansowania są informacje aktualne na dzień złożenia wniosku, z wyjątkiem wniosków wnioskodawców zobowiązanych do uzupełnienia lub korekty danych - w tym przypadku podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania dofinansowania są informacje aktualne na dzień uzupełnienia wniosku
  4.  Wniosek o dofinansowanie musi zawierać co najmniej następujące dane:
  5. Moduł, Obszar i Zadanie programu, w ramach którego wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie,
  6. dane personalne wnioskodawcy i osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy oraz ich nr PESEL,
  7. cechy dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
  8. dane teleadresowe wnioskodawcy i osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy,
  9. stan prawny i rodzaj niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej, wynikający z orzeczenia potwierdzającego status osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy,
  10. informacje dotyczące aktywności zawodowej i/lub aktualnie realizowanego etapu kształcenia osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy,
  11. rodzaj gospodarstwa domowego (samodzielne/wspólne) oraz wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu,
  12. specyfikację przedmiotu dofinansowania, w przypadku modułu I - wraz z orientacyjnym kosztem planowanym do dofinansowania ze środków PFRON,
  13. wysokość kwoty wnioskowanej,
  14. uzasadnienie wniosku wskazujące na związek udzielenia dofinansowania z możliwością realizacji celów programu,
  15. oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu środków przeznaczonych na udział własny (o ile dotyczy),
  16. informacje dotyczące korzystania przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego ze środków PFRON w ciągu ostatnich 3 lat przed rokiem, w którym złożony został wniosek o dofinansowanie (zadanie w ramach którego udzielono wsparcia, wysokość i przedmiot dofinansowania, numer i data zawarcia umowy, termin jej rozliczenia),
  17. oświadczenie wnioskodawcy, iż nie ubiega się i nie będzie w danym roku ubiegał się odrębnym wnioskiem o środki PFRON na ten sam cel finansowany ze środków PFRON - za pośrednictwem innego Realizatora (na terenie innego samorządu powiatowego).
  18. Do wniosku o dofinansowanie muszą być dołączone co najmniej  następujące załączniki:
  19. kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia),
  20. kserokopia aktu urodzenia dziecka - w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej,
  21. kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym - w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej reprezentowanej przez opiekuna prawnego,
  22. oświadczenie wnioskodawcy dot. wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2014 r poz. 1182 z późn zm.),
  23. oświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku,
  24. oraz w przypadkach tego wymagających:
    1. zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę, zawierające opis rodzaju schorzenia/niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy, wypełnione czytelnie w języku polskim i wystawione nie wcześniej niż 120 dni przed dniem złożenia wniosku,
    2. wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjna szkoły dokument potwierdzający rozpoczęcie lub kontynuowanie nauki;
    3. oświadczenie o korzystaniu z dofinansowania w ramach programu „STUDENT", „STUDENT II", „Aktywny Samorząd",
    4. w przypadku studentów odbywających staż zawodowy za granicą w ramach programów Unii Europejskiej - wystawiony przez właściwą jednostkę organizacyjną szkoły dokument potwierdzający zakwalifikowanie na staż a w przypadku studentów, którzy w dniu złożenia wniosku odbywają staż, także dokument potwierdzający odbywanie tego stażu,
    5. w przypadku osób bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędzie Pracy Zaświadczenie kierownika powiatowego urzędu pracy o statusie zawodowym w przypadku bezrobotnego lub poszukującego pracy,
    6. w przypadku Wnioskodawców, którzy są zatrudnieni - wystawiony przez pracodawcę dokument, zawierający informację, czy Wnioskodawca otrzymuje od tego pracodawcy dofinansowanie na pokrycie kosztów nauki (jeżeli tak to w jakiej wysokości),
    7. oświadczenie o pobieraniu nauki poza miejscem zamieszkania.
    8. Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie - pełnomocnictwo wnioskodawca dołącza do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku ani nie jest i nie był w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
  25. wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do Realizatora informacje o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku,
  26. w przypadku, gdy wnioskodawca przedstawia do wniosku dokumenty wystawione w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane ze środków PFRON,
  27. wnioskodawca, który ubiega się o ponowne udzielenie pomocy ze środków PFRON na ten sam cel jest zobowiązany wykazać we wniosku przesłanki wskazujące na potrzebę powtórnego/kolejnego dofinansowania ze środków PFRON.
  28. TERMINY SKŁADANIA I ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW.
  29. Realizator co roku ustala terminy przyjmowania i rozpatrywania wniosków w ramach Modułu I i II oraz podaje je do wiadomości publicznej za pośrednictwem strony: pcpr.elblag.pl.
  30. Realizator programu w terminie 10 dni o od złożenia wniosku poinformuję wnioskodawcę o występujących we wniosku uchybieniach, brakujących dokumentach, które powinny zostać usunięte w wyznaczonym przez Realizatora terminie - pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
  31. Za datę złożenia wniosku uważa się datę jego wpłynięcia do Realizatora, a w przypadku wniosków składanych droga pocztową, datę stempla pocztowego.
  32. WERYFIKACJA FORMALNA I MERYTORYCZNA WNIOSKÓW.
  33. Realizator programu weryfikuje wnioski pod względem formalnym i merytorycznym.  Weryfikacji formalnej i merytorycznej wniosku dokonuje się na podstawie dokumentów dołączonych przez wnioskodawcę do wniosku, danych i informacji wynikających z wniosku, posiadanych przez Realizatora i PFRON zasobów oraz ustaleń dokonanych w trakcie weryfikacji wniosku.
  34. Weryfikacja formalna wniosku polega na sprawdzeniu przez pracownika Realizatora, czy wnioskodawca i/lub jego podopieczny spełnia obowiązujące warunki uczestnictwa w programie i ubiegania się w jego ramach o wsparcie. 
    Ocenie formalnej podlega:
  35. spełnianie przez wnioskodawcę/podopiecznego wnioskodawcy wszystkich kryteriów uprawniających do złożenia wniosku i uzyskania dofinansowania,
  36. dotrzymanie przez wnioskodawcę terminu na złożenie wniosku,
  37. zgodność zgłoszonego we wniosku przedmiotu dofinansowania z zasadami wskazanymi w programie,
  38. kompletność i poprawność danych zawartych we wniosku, zgodność wniosku oraz wymaganych załączników z wymaganiami Realizatora,
  39. wypełnienie wymaganych rubryk we wniosku i załącznikach do wniosku,
  40. zgodność reprezentacji wnioskodawcy lub jego podopiecznego.
  41. Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w celu wyłonienia wniosków, które mają największe szanse na realizację celów programu i które zmieszczą się w limitach środków finansowych przekazanych przez PFRON na realizację programu. W przypadku punktowego systemu oceny merytorycznej:
  42. Czynności związane z weryfikacją wniosku powinny być rejestrowane w odpowiednich rubrykach formularza wniosku. Zakończenie i efekt tych czynności powinny potwierdzać pieczątki, daty i podpisy właściwych pracowników.
  43. Wniosek Wnioskodawcy, któremu odmówiono przyznania środków finansowych w wyniku uchybień ze strony Realizatora przy weryfikacji formalnej wniosku, podlega dalszemu rozpatrzeniu. 
  44. Wnioski wnioskodawców będących pracownikami Realizatora mogą być zrealizowane tylko w takim przypadku, gdy zgodność oceny formalnej oraz, o ile dotyczy - merytorycznej wniosku, z zasadami przyjętymi przez Realizatora, zostanie potwierdzona przez właściwy terytorialnie Oddział PFRON.
  45. Wnioski w ramach modułu II nie podlegają ocenie merytorycznej.

VII.        SZCZEGÓŁOWE ZASADY DOTYCZĄCE WERYFIKACJI FORMALNEJ, MERYTORYCZNEJ  ORAZ ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW.

  1. Ustala się

       1)    punktację do wniosku, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu,

          2)    minimalny próg (liczba punktów) umożliwiającego bieżącą realizację wniosków  - 30 pkt.

  1. Ocenione merytorycznie wnioski dotyczące Modułu I szeregowane są na liście rankingowej, według kolejności wynikającej z uzyskanej oceny, w podziale na:

       1)    zadania inwestycyjne,

          2)    zadania bieżące.

  1. W przypadku osób, których wnioski nie uzyskały minimalnego progu punktowego - 30 pkt, dofinansowanie jest możliwe wyłącznie w przypadku posiadania przez realizatora środków finansowych.
  2. W przypadku Modułu I, w sytuacji, gdy limit środków finansowych przekazany realizatorowi programu przez PFRON nie umożliwia udzielenia dofinansowania wszystkim wnioskodawcom z równorzędną oceną wniosku, o przyznaniu dofinansowania decyduje:
  3. stopień niepełnosprawności potencjalnego beneficjenta pomocy w ten sposób, że w pierwszej kolejności realizowane będą wnioski dotyczące osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności,
  4. a w dalszej kolejności, gdy reguła postępowania wyrażona w lit. a) nie prowadzi do wyboru wniosku do dofinansowania:
  5. wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku - w ten sposób, że w pierwszej kolejności realizowane będą wnioski wnioskodawców, których dochód jest najniższy,   
  6. kolejność złożenia wniosku.
  7. W przypadku Modułu II, wnioski osób powtarzających semestr/ półrocze, rok szkolny lub akademicki są rozpatrywane w ostatniej kolejności w ramach danego cyklu, tylko w przypadku posiadania środków na powyższy cel z zastrzeżeniem ust 6.
  8. Wypłata dofinansowania w sytuacji powtarzania semestru / półrocza/ roku szkolnego lub akademickiego przez wnioskodawcę jest dozwolona w ramach dopuszczalnej łącznej liczby semestrów/ półroczy z zastrzeżeniem, iż może to nastąpić jeden raz wciągu trwania nauki w ramach danej formy kształcenia na poziomie wyższym, chyba, że kolejne powtarzanie
  9. W przypadku, gdy średnia ocen uzyskana przez Wnioskodawcę wyliczona była wg skali ocen, w której najwyższą oceną nie jest 5,00, średnia ta przeliczana była na średnią ocen zgodną z 5-cio stopniową skalą ocen, wg następującego wzoru:


5 * Ocena(So inna)

Ocena(So5)  =     ______________

So inna

gdzie:

Ocena (So5) = średnia ocen wyliczona wg skali ocen, w której najwyższą oceną jest 5,00
Ocena (So inna) = średnia ocen przedstawiona przez Wnioskodawcę we wniosku, wyliczona wg skali ocen, w której najwyższą oceną nie jest 5,00
So inna = skala ocen, w której najwyższą oceną nie jest 5,00

  1. Dodatkowe wymagania w zakresie weryfikacji merytorycznej wniosków w ramach modułu I:
  2. ekspertem nie może być osoba, która aktualnie oraz w ciągu ostatnich 3 lat, była przedstawicielem prawnym lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku,
  3. w celu rzetelnej oceny wniosku, ekspert, o którym mowa w lit. a) powinien potwierdzić stan faktyczny związany z dysfunkcją i potrzebą wyposażenia potencjalnego beneficjenta pomocy we wnioskowany przedmiot dofinansowania, o ile to możliwe z uwagi na sytuację zdrowotną osoby niepełnosprawnej - w trakcie konsultacji z udziałem potencjalnego beneficjenta pomocy,
  4. ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w celu wyłonienia wniosków, które mają największe szanse na realizację celów programu; w związku z tym realizator programu będzie stosował punktowy system oceny wniosków, wyznaczając minimalny próg punktowy umożliwiający bieżące udzielanie dofinansowania,
  5. udzielenie dofinansowania wnioskodawcom, których wnioski uzyskały ocenę poniżej ustalonego przez realizatora programu minimalnego progu punktowego, uzależnione będzie od możliwości wynikających z wysokości ostatecznej puli środków PFRON przekazanych realizatorowi programu.

VIII.        DECYZJA O PRZYZNANIU DOFINANSOWANIA.

  1. Decyzję o przyznaniu lub bądź odmowie przyznania wnioskowanej pomocy podejmuje Realizator, zgodnie z posiadanym doświadczeniem i wiedzą oraz na podstawie zasad określonych w programie i dokumencie dotyczącym kierunków działań programu oraz warunków brzegowych obowiązujących Realizatorów programu w danym roku.
  2. Decyzję w sprawie wysokości dofinansowania dla wnioskodawcy podejmuje Realizator, z zastrzeżeniem ust.3.
  3. Wysokość środków PFRON przeznaczonych na realizację każdego wniosku o dofinansowanie nie może przekroczyć:
  4. maksymalnej kwoty dofinansowania, określonej przez PFRON dla danego przedmiotu dofinansowania,
  5. wysokości określonego przez PFRON udziału środków finansowych PFRON w dofinansowanym zakupie lub kosztach usługi (o ile dotyczy),
  6. kwoty wnioskowanej przez wnioskodawcę.
  7. Refundacja kosztów dojazdu adresata programu na spotkanie z ekspertem PFRON lub kosztów dojazdu eksperta PFRON na spotkanie z adresatem programu będzie następowała na podstawie rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 31 grudnia 2004 roku w sprawie zwrotu kosztów przejazdu osób wezwanych do osobistego stawiennictwa przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. 2005 Nr 6, poz. 47, z 2009 Nr 26 poz. 161).
  8. W ramach Modułu II:
  9. dofinansowanie opłaty za naukę (czesne) oraz opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego ma charakter obligatoryjny,
  10. decyzja w sprawie udzielenia i wysokości dodatku na pokrycie kosztów kształcenia, programu, należy do kompetencji Realizatora,
  11. aby wsparciem objąć wszystkich wnioskodawców, których wnioski zostały pozytywnie zweryfikowane pod względem formalnym, Realizator ma prawo obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach (zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu.
  12. Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia może zostać zwiększony decyzją Realizatora. Podstawą do zwiększenia dodatku jest minimalna kwota podstawy dodatku określona w dokumencie pn. „Kierunki działań i warunki brzegowe obowiązujące realizatorów".

         1)  Dodatek może zostać zwiększony:

  1. a)   gdy wnioskodawca ponosi koszty z tytułu pobierania nauki poza miejscem zamieszkania - nie więcej niż 500 zł,
  2. w przypadku ,gdy wnioskodawca ponosi dodatkowe (uzasadnione, udokumentowane) koszty z powodu barier w poruszaniu się  lub z powodu barier w komunikowaniu się - w szczególności z tytułu pomocy tłumacza migowego lub asystenta osoby niepełnosprawnej -nie więcej niż 700 zł,
  3. w przypadku gdy wnioskodawca posiada Kartę Dużej Rodziny - nie więcej niż 300 zł.
  4. Decyzja odmowna w sprawie dofinansowania wymaga pisemnego uzasadnienia.
  5. Decyzja powinna być rejestrowana w odpowiedniej rubryce formularza wniosku wraz z datą jej podjęcia, pieczęciami i podpisami osób podejmujących decyzję. Decyzja o przyznaniu dofinansowania jest podstawą zawarcia umowy dofinansowania.
  6. Kwota dofinansowania przyjmowana jest w pełnych złotych, zaokrąglonych na zasadach ogólnych.
  7. W przypadku przyznania dofinansowania realizacja dofinansowania następuje po podpisaniu dwustronnej umowy dofinansowania pomiędzy Realizatorem i wnioskodawcą.
  8. UMOWA DOFINANSOWANIA I JEJ ROZLICZENIE.
  9. Po zawarciu umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy PFRON a Realizatorem i przekazaniu Realizatorowi środków PFRON na realizację programu, Realizator zawiera z beneficjentami pomocy umowy dofinansowania, określające w szczególności:
  10. strony umowy (w przypadku wnioskodawcy - także seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość wraz z datą jego wydania, nazwą organu wydającego ten dokument oraz datą ważności tego dokumentu),
  11. cel udzielenia dofinansowania - zgodnie z celami programu,
  12. źródło pochodzenia środków finansowych przekazanych w ramach umowy      dofinansowania (PFRON),
  13. kwotę dofinansowania ze środków PFRON i jej przeznaczenie,
  14. wysokość udziału własnego Wnioskodawcy (o ile dotyczy), 
  15. sposób przekazania dofinansowania przez Realizatora,
  16. sposób zabezpieczenia udzielonego dofinansowania i prawidłowości realizacji umowy[1]
  17. terminy: wykorzystania dofinansowania i dostarczenia do Realizatora dokumentów rozliczeniowych, w tym potwierdzenia odbioru dofinansowanego sprzętu/usługi,
  18. warunki i termin zwrotu dofinansowania w przypadku niedotrzymania zobowiązań wynikających z umowy,
  19. termin i sposób rozliczenia środków przekazanych przez Realizatora na rachunek bankowy wnioskodawcy  (o ile dotyczy),
  20. zasady przeprowadzania kontroli przez PFRON i/lub Realizatora,
  21. zobowiązania wynikające z otrzymania dofinansowania ze środków PFRON.
  22. Warunkiem zawarcia umowy dofinansowania jest spełnianie przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego warunków uczestnictwa w programie także w dniu podpisania umowy.
  23. Przekazanie przyznanych środków finansowych następuje:

          1)    na rachunek sprzedawcy przedmiotu zakupu / usługodawcy, na podstawie przedstawionej i podpisanej przez wnioskodawcę faktury VAT,

lub

          2)    na wskazany rachunek bankowy wnioskodawcy - do rozliczenia na warunkach określonych w umowie dofinansowania (wskazanie terminu i sposobu rozliczenia przekazanych środków), co dotyczyć może wyłącznie:

  1. w przypadku Modułu I: Obszar A - Zadanie nr 2, Obszar B - Zadanie nr 2, Obszar C - Zadanie nr 2 i nr 4, Obszar D
  2. Modułu II.
  3. Wybór sprzedawcy przedmiotu dofinansowania lub usługodawcy, należy wyłącznie do wnioskodawcy.
  4. Faktury VAT (lub inne dowody księgowe, gdy wystawienie faktury VAT nie jest możliwe) przedłożone w celu rozliczenia dofinansowania, muszą być sprawdzone przez Realizatora pod względem  merytorycznym i formalno-rachunkowym oraz  opatrzone klauzulą „opłacono ze środków PFRON w ramach pilotażowego programu „Aktywny samorząd" w kwocie: .... - umowa nr:  ...".
  5. W przypadku, gdy wnioskodawca przedłoży dokumenty, o których mowa w ust. 3 wystawione w języku innym niż język polski, w których walutą rozliczeniową jest waluta inna niż polski złoty (PLN), zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego (PFRON nie refunduje kosztów związanych z tłumaczeniem tych dokumentów). Płatność przez Realizatora kwoty dofinansowania może nastąpić wówczas według kursu sprzedaży danej waluty w Banku Gospodarstwa Krajowego z dnia dokonania płatności.
  6. Zwrotowi, na wskazany przez Realizatora rachunek bankowy, podlega:
  7. kwota dofinansowania przekazana na rachunek bankowy wnioskodawcy w części, która nie została uznana przez Realizatora podczas rozliczenia przyznanego dofinansowania (w przypadku wykorzystania całości lub części dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem/zawartą umową), wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania dofinansowania przez Realizatora na rachunek bankowy wnioskodawcy - w terminie wskazanym w skierowanej do wnioskodawcy pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej części dofinansowania (wezwanie do zapłaty),
  8. część dofinansowania niewykorzystana przez wnioskodawcę - w terminie wskazanym przez Realizatora w umowie dofinansowania.
  9. Zwrot środków finansowych w terminie późniejszym niż określony zgodnie z ust. 7 pkt 1), powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
  10. Odsetek, o których mowa w ust. 8 nie nalicza się w przypadku gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od wnioskodawcy.
  11. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów zakupu lub wykonania usług przed zawarciem przez wnioskodawcę umowy z Realizatorem, z wyłączeniem przypadków uwzględniających możliwość refundacji kosztów tj:
  12. Obszar A, Zadanie 2 - dofinansowanie lub refundacja kosztów uzyskania prawa jazdy kategorii B,
  13. Obszar C, Zadanie 2 - dofinansowanie lub refundacja kosztów utrzymania sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  14. Obszar C, Zadanie 3 i 4 w części dotyczącej refundacji kosztów dojazdu adresata programu na spotkanie z ekspertem PFRON lub kosztów dojazdu eksperta PFRON na spotkanie z adresatem programu,
  15. Obszar D - dofinansowanie lub refundacja kosztów opieki nad osobą zależną (opłata za pobyt dziecka w żłobku lub przedszkolu albo inny koszt zapewnienia opieki nad dzieckiem),
  16. dofinansowanie lub refundacja kosztów uzyskania wykształcenia na poziomie wyższym.
  17. Umowa dofinansowania może zostać rozwiązana w trybie natychmiastowym w przypadku:
  18. niewykonania przez wnioskodawcę zobowiązań określonych w umowie, 
    a w szczególności: nieterminowego wykonywania umowy, wykorzystania przekazanego dofinansowania na inne cele niż określone w umowie,
  19. złożenia we wniosku lub w umowie dofinansowania oświadczeń niezgodnych z rzeczywistym stanem,
  20. odmowy poddania się kontroli przeprowadzanej przez PFRON i/lub Realizatora.
  21. W przypadku rozwiązania umowy z przyczyn określonych w ust. 11, wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu kwoty przekazanej przez Realizatora, z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia wykonania przez Realizatora płatności tych środków do dnia uregulowania całości włącznie - w terminie określonym w informacji o rozwiązaniu umowy.
  22. Jeżeli Realizator podejmie kroki w kierunku odzyskania udzielonego dofinansowania, zobowiązany będzie do:
  23. rozwiązania umowy dofinansowania ze wskazaniem powodu rozwiązania,
  24. określenia wysokości roszczenia, przy czym w sytuacjach, o których mowa w art. 49e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.), poprzez wydanie decyzji nakazującej zwrot wypłaconych środków,
  25. wyznaczenia terminu zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami,
  26. wysłania wypowiedzenia listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, na adres beneficjenta pomocy ustalony w umowie dofinansowania.
  27. Zmiany treści umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu do  umowy pod rygorem nieważności.
  28. Spory wynikłe na tle realizacji umowy, rozstrzygane będą przez Sąd właściwy miejscowo dla siedziby Realizatora.
  29. Umowa dofinansowania wygasa wskutek wypełnienia przez Realizatora i wnioskodawcę zobowiązań wynikających z umowy. Umowę zawiera się na czas określony, w przypadku:
  30. Modułu I: Obszar A, Obszar B, Obszar C - Zadanie nr 1 i Zadanie nr 3  - na trzy lata, licząc od początku roku następującego po roku zawarcia umowy dofinansowania,
  31. Modułu I: Obszar  C - Zadanie nr 3 i Zadanie nr 4 - do czasu upływu okresu gwarancji udzielonej na przedmiot objęty dofinansowaniem,
  32. Modułu I Obszar D - do dnia 31 grudnia roku, w którym została zawarta, z koniecznością rozliczenia  udzielonego dofinansowania (nie dotyczy kwoty dodatku na pokrycie kosztów kształcenia), w terminie wskazanym przez Realizatora,
  33. Moduł II - w zależności od okresu trwania semestru/ półrocza objętego dofinansowaniem lub terminu ważności orzeczenia o stopniu niepełnosprawności beneficjenta.
  34. Umowa może być rozwiązana za zgodą stron, w przypadku wystąpienia okoliczności, niezależnych od woli stron, uniemożliwiających wykonanie umowy. W takim przypadku Realizator powiadamia wnioskodawcę odrębnym pismem o rozliczeniu lub/i konieczności zwrotu przekazanej kwoty  dofinansowania.
  35. W ramach programu nie mogą być dofinansowane:
  36. pożyczki i spłaty rat oraz odsetek,
  37. koszty poniesione na przygotowanie wniosku,
  38. opłaty związane z realizacją umowy zawartej pomiędzy Realizatorem a wnioskodawcą,
  39. koszty nieudokumentowane.
  40. Postanowienia dotyczące realizacji umowy i jej rozliczenia winny być uwzględnione w umowach zawieranych pomiędzy wnioskodawcą a Realizatorem.
  41. W przypadku podpisywania umowy przez:

      1)     osoby reprezentujące beneficjenta pomocy,

         2)     pełnomocników,

informacja o tym powinna być zawarta w treści umowy ze wskazaniem w szczególności: imienia i nazwiska, serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz pełnionej funkcji.

  1. Przy zawieraniu umowy z wnioskodawcą, który nie ma możliwości złożenia podpisu i dokonuje odcisku palca należy:
  2. sprawdzić, czy złożone dotychczas dokumenty (wniosek, załączniki, inne) były podpisane za pomocą odcisku palca,
  3. przy odcisku palca wpisać imię i nazwisko strony umowy.
  4. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 21, na egzemplarzu umowy pozostającym u Realizatora składają swoje podpisy pracownicy Realizatora, w obecności których beneficjent pomocy podpisał umowę - wraz z datą i pieczątką imienną przy adnotacji „umowę zawarto w obecności:", przy czym przy zawieraniu umowy wymagana jest obecność dwóch pracowników Realizatora.
  5. Realizator rozlicza pod względem finansowym i merytorycznym przekazywane środki finansowe PFRON, w ramach tego procesu Realizator dokonuje weryfikacji formalnej i merytorycznej dokumentów rozliczeniowych przedłożonych przez wnioskodawców, z wyjątkiem dodatku na pokrycie kosztów kształcenia w ramach modułu II.
  6. KONTROLA.
  7. Realizator i PFRON mają prawo kontroli wykorzystania przedmiotu dofinansowania oraz prawidłowości, rzetelności i zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących  podstawę przyznania i rozliczenia dofinansowania.
  8. Realizator ma obowiązek dokonywania kontroli wykorzystania środków PFRON i/lub przedmiotu dofinansowania corocznie - w zakresie obejmującym co najmniej 10% umów zawartych w danym roku.
  9. W ramach kontroli osoby upoważnione przez PFRON mogą badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości realizacji programu i wykonania umowy oraz żądać ustnie lub na piśmie informacji dotyczących  wykonania umowy. Prawo kontroli przysługuje osobom upoważnionym przez PFRON zarówno w siedzibie Realizatora, jak i w innym miejscu realizacji programu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości PFRON przekaże wnioski i zalecenia w celu ich usunięcia.
  10. ZOBOWIĄZANIA.
  11. Wnioskodawca jest zobowiązany do:

       1)    wykorzystania środków dofinansowania zgodnie z przeznaczeniem,

          2)    umożliwienia PFRON i Realizatorowi przeprowadzenia kontroli,

          3)    przekazywania na każde wezwanie Realizatora lub PFRON informacji dotyczących efektów udzielonego wsparcia, odzwierciedlającej stan faktyczny oraz innych informacji związanych z uczestnictwem w programie,

          4)    niezwłocznego zawiadomienia Realizatora o wszelkich zmianach mających wpływ na realizację umowy np. o zmianie nazwiska, adresu zamieszkania, utracie przedmiotu dofinansowania,

          5)    zwrotu środków finansowych w przypadkach określonych w umowie dofinansowania (wskazanych w rozdziale IX), w tym w ramach Modułu II - w przypadku określonym w rozdziale III ust. 6 pkt. 4),

          6)    dostarczenia do Realizatora:

  1. w przypadku wszystkich wnioskodawców- pisemnej informacji, przygotowanej zgodnie z wytycznymi PFRON, w zakresie ewaluacji programu, odzwierciedlającej stan faktyczny w zakresie efektów udzielonego dofinansowania, w tym w odniesieniu do celów programu,
  2. w przypadku Modułu I: Obszar A - Zadanie nr 1,  Obszar B - Zadanie nr 1, Obszar C - pisemnego potwierdzenia odbioru przedmiotu dofinansowania odpowiadającego przedstawionej fakturze VAT, w terminie do 30 dni od dnia wydania przedmiotu dofinansowania przez sprzedawcę/ usługodawcę,
  3. w przypadku Modułu I: Obszar B - Zadanie nr 2, - pisemnego potwierdzenia ukończenia szkolenia,
  4. w przypadku Modułu I: Obszar A - Zadanie nr 2 - pisemnej informacji o wyniku szkolenia i egzaminu/ów dotyczących prawa jazdy,
  5. w przypadku Modułu I: Obszar D - pisemnego potwierdzenia pobytu dziecka w żłobku lub przedszkolu w okresie objętym dofinansowaniem,

          7)    w przypadku Modułu I: Obszar B - Zadanie nr 1, Obszar C - Zadanie nr 1 - umieszczenia na zakupionym przedmiocie dofinansowania, przekazanej przez PFRON naklejki zawierającej informację o dofinansowaniu zakupu ze środków PFRON (jeżeli rozmiar przedmiotu dofinansowania to umożliwia),

          8)    w przypadku Modułu I: Obszar A - Zadanie nr 1, Obszar B - Zadanie nr 1, Obszar C - Zadanie nr 2 i nr 4 - dokonywania na własny koszt niezbędnych napraw i konserwacji przedmiotu dofinansowania,

          9)     w przypadku Modułu I: Obszar A - Zadanie nr 1, Obszar B - Zadanie nr 1,  Obszar C:

  1. nieodstępowania, a także nieprzekazywania przedmiotu dofinansowania w innej formie osobom trzecim, w okresie obowiązywania  umowy dofinansowania,
  2. udostępniania przedmiotu dofinansowania w celu umożliwienia Realizatorowi lub PFRON jego oględzin,
  3. wykorzystywania przedmiotu dofinansowania zgodnie z jego przeznaczeniem.
  4. Sprzedaż bądź konieczna zamiana przedmiotu dofinansowania w okresie obowiązywania umowy dofinansowania wymaga każdorazowo zgody Realizatora. Ewentualna zamiana przedmiotu dofinansowania odbywa się bez zaangażowania dodatkowych środków PFRON. Postanowienia umowy dofinansowania mają zastosowanie również do przedmiotu dofinansowania uzyskanego w wyniku zamiany.
  5. Realizator zobowiązany jest do uzyskania od beneficjenta pomocy oświadczenia, iż nie otrzymał on w danym roku, na podstawie odrębnego wniosku - dofinansowania, refundacji lub dotacji ze środków PFRON na cel objęty umową dofinansowania. W przypadku Obszaru C: Zadanie nr 3 i nr 4 Realizator zobowiązany jest do uzyskania od beneficjenta pomocy oświadczenia, iż nie otrzymał on w danym roku dofinansowania, refundacji lub dotacji ze środków NFZ na cel objęty umową dofinansowania.
  6. Zobowiązania, o których mowa w ust. 1 - 3, winny być zawarte w odpowiednich umowach zawieranych pomiędzy wnioskodawcami  a Realizatorem.
  7. Realizator zobowiązany jest do informowania, że program jest finansowany ze środków PFRON. Informacja na ten temat powinna zostać zamieszczona we wzorach formularzy obowiązujących w trakcie realizacji programu, w materiałach promocyjnych, publikacjach, informacjach dla mediów, ogłoszeniach oraz wystąpieniach publicznych dotyczących realizowanego programu.
  8. Obowiązek,  o którym mowa w ust. 5 polega co najmniej na umieszczaniu logo PFRON na materiałach określonych w tym ustępie. Realizator ma prawo do wykorzystania logo PFRON wyłącznie do celów niekomercyjnych oraz nie może go dalej przekazywać innym podmiotom. Realizator zobowiązany jest do przestrzegania zasad określonych w „Katalogu identyfikacji wizualnej PFRON", zamieszczonym na stronie internetowej PFRON:www.pfron.org.pl.
  9. Realizator rejestruje w formie elektronicznej dane w zakresie dotyczącym osób ubiegających się o dofinansowanie w ramach programu, a także stanu realizacji programu, zgodnie z wymaganiami PFRON.

XII.        POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

  1. W trakcie trwania programu Realizator zastrzega sobie prawo do zmiany zapisów w Treści regulaminu oraz innych dokumentów.
  2. Regulamin obowiązuje w całym okresie realizacji programu.
  3. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają następujące dokumenty:
  1. Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów pilotażowego programu „Aktywny samorząd",

  2. Pilotażowy program „Aktywny samorząd",

  3. Zasady dotyczące wyboru, dofinansowania i rozliczania wniosków o dofinansowanie w ramach modułu I i II pilotażowego programu „Aktywny samorząd".

 


[1] np. weksel własny in blanco wystawiony przez beneficjenta pomocy i opatrzony klauzulą „bez protestu" wraz z deklaracją wekslową.