Program "Aktywny Samorząd"
Informacje szczegółowe dostępne w zakładkach:
https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2024-roku/
Miejsce składania wniosków
(dla mieszkańców powiatu elbląskiego):
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Elblągu,
ul. Komeńskiego 40, pok. 4
oraz w wersji elektronicznej poprzez dedykowaną do tego celu platformę SOW
Link do strony
Terminy składania wniosków:
Moduł I
- od 01.03.2024 r. do 31.08.2024 r. - obszary A-D
- od 28.10.2024 r. do 30.11.2024 r. - obszar E
Wnioski w ramach modułu I będą rozpatrywane w 4 cyklach:
- Dla wniosków złożonych od 01 marca do 31 marca 2024 r. - termin rozpatrzenia do 31.05.2024 r.
- Dla wniosków złożonych od 01 kwietnia do 30 kwietnia 2024 r. - termin rozpatrzenia 30.06.2024 r.
- Dla wniosków złożonych od 01 maja do 30 czerwca 2024 r. - termin rozpatrzenia do 31.07.2024 r.
- Dla wniosków złożonych od 01 lipca do 31 sierpnia 2024r. - termin rozpatrzenia do 30.09.2024 r.
Moduł II - terminy składania wniosków:
- od 01.03.2024 r. do 31.03.2024 r. - dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024 (semestr letni) - termin rozpatrzenia do 30.05.2024 r.;
- od 01.09.2024 r. do 10.10.2024 r. - dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025 (semestr zimowy) - termin rozpatrzenia do 30.11.2024 r.
Osoby do kontaktu:
Pani Alina Szkiler, Pani Urszula Gogol
Tel. (55) 233 62 82 wew. 21
Dokumenty do pobrania:
MODUŁ II - do pobrania:
- Wniosek AS MII
- Zaświadczenie z uczelni
- Zaświadczenie od pracodawcy - w przypadku osób zatrudnionych
- Oświadczenie Wnioskodawcy
- Zgoda na przetwarzanie danych - zapoznaj sie z klauzulą informacyjną.
- Oświadczenie dotyczące nauki zdalnej
MODUŁ I
I. Wniosek
- Obszar A, Zadanie 1 – zakup i montaż oprzyrządowania samochodu (dysfunkcja narządu ruchu),
- Obszar A, Zadanie 2 i 3 – prawo jazdy,
- Obszar A, Zadanie 4 – zakup i montaż oprzyrządowania samochodu (dysfunkcja narządu słuchu),
- Obszar B, Zadanie 1, 3, 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
- Obszar B, Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
- Obszar B, Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego nabytego w ramach programu,
- Obszar C, Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
- Obszar C, Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
- Obszar C, Zadanie 3 – zakup protezy,
- Obszar C, Zadanie 4 – utrzymanie sprawności technicznej protezy,
- Obszar C, Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego elektrycznego, lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,
- Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.
- Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej ( dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora).
Załączniki Obaszr E:
- Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego,
- Oświadczenie o wykluczeniu cyfrowym,
- Oświadczenia wnioskodawcy,
- Pełnomocnoctwo (SOW),
- Odwołanie pełnomocnictwa (SOW).
II. Zaświadczenie lekarskie (do wyboru)
Obszar |
Zadanie |
Informacje dodatkowe |
Zaświadczenie do pobrania |
Obszar A - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu,
|
Zadanie 1
|
|
|
Zadanie 4
|
|
||
Obszar A - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B
|
Zadanie 2
|
|
|
Zadanie 3
|
|
oświadczenie dot. tłumacza języka migowego
|
|
Obszar B - pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania |
Zadanie 1
|
|
|
|
|||
Zadanie 3
|
|
||
|
Zadanie 4
|
|
|
Obszar C – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym |
Zadanie 1 |
|
|
Obszar C – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego |
Zadanie 5 |
|
III. Zaświadczenie o zatrudnieniu – w przypadku osób zatrudnionych.
V. Oświadczenie Pełnomocnika - w przypadku występowania z wnioskiem przez pelnomocnika.
VI. Oświadczenie Wnioskodawcy o wykluczeniu cyfrowym.
VII. Oświadczenie o korzystaniu z usług tłumacza języka migowego (Moduł I A3).
VIII. Dodatkowe załączniki – Obszar C zadania 3 i 4
W trakcie ubiegania się o pomoc w zakupie protezy lub w utrzymaniu sprawności technicznej takiej protezy obowiązują poniższe formularze.
- Propozycja oferty – należy złożyć wraz z wnioskiem dwie oferty (z niezależnych protezowni), oferty będą analizowane przez eksperta PFRON:
- Specyfikacja i kosztorys – należy przedłożyć w PCPR wraz z rozliczeniem udzielonego dofinansowania, dokument będzie analizowany przez eksperta PFRON:
Prosimy, aby oferenci/wykonawcy - wystawcy ww. dokumentów korzystali z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej. Po wydrukowaniu, dokument należy opatrzyć datą, pieczęcią i podpisem wystawcy.
Powyższe wyeliminuje nieczytelność dokumentów oraz usprawni proces opiniowania wniosków i rozliczania udzielonej pomocy.
Informacje dodatkowe - Moduł II
- Przeciętnym miesięcznym dochodzie wnioskodawcy - należy przez to rozumieć dochód w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy, o jakim mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych, obliczony za kwartał poprzedzający kwartał, w którym złożono wniosek; dochody z różnych źródeł sumują się; w przypadku działalności rolniczej – dochód ten oblicza się na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2022 roku (Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 września 2023 r.), według wzoru: [(5.549 zł x liczba hektarów)/12]/ liczba osób w gospodarstwie domowym wnioskodawcy.
- Dochód z działalności gospodarczej należy obliczyć wg wzoru: dochód po odliczeniu kosztów uzyskania przychodów / 12 m-cy.
- Dodatek nie przysługuje, gdy wnioskodawca zmieniając kierunek lub szkołę/ uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobiera naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu.
- Możliwość refundacji kosztów czesnego poniesionych przed zawarciem umowy dofinansowania jest możliwe wyłącznie w ramach bieżącego roku szkolnego/akademickiego, niezależnie od daty ich poniesienia (zgodnie z rozdziałem VII ust. 3 pkt 2 programu).
- Dofinansowanie w ramach Modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (urlop dziekański, urlop zdrowotny).
- Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem, z przyczyn innych niż niezależnych od niego (np. stan zdrowia) - nie uczęszczał na zajęcia objęte planem/ programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizował przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.