Przejdź do treści   A A A A
Logo placówki Biuletyn Informacji Publicznej
Uwaga! PCPR w Elblągu nie obsługuje mieszkańców miasta Elbląg

Program "Aktywny Samorząd"

Informacje szczegółowe dostępne w zakładkach:

https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/aktywny-samorzad-w-2024-roku/

Miejsce składania wniosków
(dla mieszkańców powiatu elbląskiego):

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Elblągu,
ul. Komeńskiego 40, pok. 4

oraz w wersji elektronicznej poprzez dedykowaną do tego celu platformę SOW

Link do strony

https://sow.pfron.org.pl/

Terminy składania wniosków:

Moduł I

  • od 01.03.2024 r. do 31.08.2024 r.

Wnioski w ramach modułu I będą rozpatrywane w 4  cyklach:

  1. Dla wniosków złożonych od 01 marca do 31 marca 2024 r. - termin rozpatrzenia do 31.05.2024 r.
  2. Dla wniosków złożonych od 01 kwietnia do 30 kwietnia 2024 r. - termin rozpatrzenia 30.06.2024 r.
  3. Dla wniosków złożonych od 01 maja do 30 czerwca 2024 r. - termin rozpatrzenia do 31.07.2024 r.
  4. Dla wniosków złożonych od 01 lipca do 31 sierpnia 2024r.  - termin rozpatrzenia do 30.09.2024 r.

Moduł II - terminy składania wniosków:

  • od 01.03.2024 r. do 31.03.2024 r. - dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024 (semestr letni) - termin rozpatrzenia do 20.05.2024 r.;
  • od 01.09.2024 r. do 10.10.2024 r. - dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025 (semestr zimowy) - termin rozpatrzenia do 30.11.2024 r.

 

Osoby do kontaktu:

Pani Alina Szkiler, Pani Urszula Gogol

Tel. (55) 233 62 82 wew. 21

Dokumenty do pobrania:

MODUŁ II - do pobrania:

  1. Wniosek AS MII
  2. Zaświadczenie z uczelni
  3. Zaświadczenie od pracodawcy - w przypadku osób zatrudnionych
  4. Oświadczenie Wnioskodawcy
  5. Zgoda na przetwarzanie danych - zapoznaj sie z klauzulą informacyjną.
  6. Oświadczenie dotyczące nauki zdalnej

MODUŁ I

     I.    Wniosek

  1. Obszar A, Zadanie 1 – zakup i montaż oprzyrządowania  samochodu (dysfunkcja narządu ruchu),
  2. Obszar A, Zadanie 2 i 3 – prawo jazdy,
  3. Obszar A, Zadanie 4 – zakup i montaż oprzyrządowania  samochodu (dysfunkcja narządu słuchu),
  4. Obszar B, Zadanie 1, 3, 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
  5. Obszar B, Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
  6. Obszar B, Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego nabytego w ramach programu,
  7. Obszar C, Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  8. Obszar C, Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
  9. Obszar C, Zadanie 3 – zakup protezy,
  10. Obszar C, Zadanie 4 – utrzymanie sprawności technicznej protezy,
  11. Obszar C, Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego elektrycznego, lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego,
  12. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej.

     II.    Zaświadczenie lekarskie (do wyboru)  

Obszar

Zadanie

            Informacje dodatkowe

Zaświadczenie do pobrania

 

Obszar A - pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu,

 

 

 

Zadanie 1

 

 

  • dysfunkcja narządu ruchu
    znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, lub orzeczenie do 16 r.ż. 
    symbol inny niż 05-R

Z1

 

Zadanie 4

 

 

  • dysfunkcja narządu słuchu
    znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności, symbol inny niż 03-L

Z2

Obszar A - pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B

 

 

 

 

 

Zadanie 2

 

 

 

 

  • dysfunkcja narządu ruchu    znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności symbol inny niż 05-R

 

Z1

 

 

Zadanie 3

 

 

 

 

 

  • znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności
  • dysfunkcja narządu słuchu w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego

 

 

 

oświadczenie dot. tłumacza języka migowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obszar B - pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania

 

 

 

 

 

Zadanie 1

 

 

 

  • dysfunkcja narządu wzroku, znaczny stopień niepełnosprawności, symbol 04-O – osoba niewidoma (w przypadku urządzeń brajlowskich),
  • dysfunkcja narządu wzroku, orzeczenie o niepełnosprawności do 16 r.ż 
  • dysfunkcja narządu wzroku, znaczny stopień niepełnosprawności, sumbol inny niż 04-O

Z4

 

  • dysfunkcja obu kończyn górnych, znaczny stopień niepełnosprawności,
    orzeczenie o niepełnosprawności do 16. r.ż., (każdy wnioskodawca)

Z3

Zadanie 3

 

  • dysfunkcja narządu wzroku,  umiarkowany stopień niepełnosprawności, symbol inny niż 04-O

Z4

 

 

Zadanie 4

 

 

 

 

 

 

  • dysfunkcja narządu słuchu i trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy, znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności- symbol inny niż 03-L
  • dysfunkcja narządu słuchu i trudności w komunikowaniu się za pomocą mowy, orzeczenie o niepełnosprawności do 16 r.ż. (każdy wnioskodawca)

Z2

Obszar C – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym

Zadanie 1

  • Każdy wnioskodawca spełniający warunki uczestnictwa

Z5

Obszar C – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego

Zadanie 5

  • Każdy wnioskodawca spełniający warunki uczestnictwa

Z6

III.   Zaświadczenie o zatrudnieniu – w przypadku osób zatrudnionych

IV.    Oświadczenie Wnioskodawcy

V.     Oświadczenie o korzystaniu z usług tłumacza języka migowego (Moduł I A3)

VI.   Dodatkowe załączniki – Obszar C zadania 3 i 4

W trakcie ubiegania się o pomoc w zakupie protezy lub w utrzymaniu sprawności technicznej takiej protezy obowiązują poniższe formularze.

  1. Propozycja oferty – należy złożyć wraz z wnioskiem dwie oferty (z niezależnych protezowni), oferty będą analizowane przez eksperta PFRON:
    1. Wzór C3_O – Propozycja (oferta) specyfikacji i kosztorysu do protezy - C3
    2. Wzór C4_O – Propozycja (oferta) specyfikacji i kosztorys naprawy protezy - C4
  2. Specyfikacja i kosztorys – należy przedłożyć w PCPR wraz z rozliczeniem udzielonego dofinansowania, dokument będzie analizowany przez eksperta PFRON:
    1. Wzór C3_K – Specyfikacja i kosztorys protezy - C3
    2. Wzór C4_K – Specyfikacja i kosztorys naprawy protezy - C4

Prosimy, aby oferenci/wykonawcy - wystawcy ww. dokumentów korzystali z zamieszczonych formularzy/plików, wypełniając je w wersji elektronicznej. Po wydrukowaniu, dokument należy opatrzyć datą, pieczęcią i podpisem wystawcy.

Powyższe wyeliminuje nieczytelność dokumentów oraz usprawni proces opiniowania wniosków i rozliczania udzielonej pomocy.

Informacje dodatkowe - Moduł II

  1. Przeciętnym miesięcznym dochodzie wnioskodawcy - należy przez to rozumieć dochód w przeliczeniu na jedną osobę w gospodarstwie domowym wnioskodawcy, o jakim mowa w ustawie z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych, obliczony za kwartał poprzedzający kwartał, w którym złożono wniosek; dochody z różnych źródeł sumują się; w przypadku działalności rolniczej – dochód ten oblicza się na podstawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2022 roku (Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 21 września 2023 r.), według wzoru: [(5.549 zł x liczba hektarów)/12]/ liczba osób w gospodarstwie domowym wnioskodawcy.
  2. Dochód z działalności gospodarczej należy obliczyć wg wzoru: dochód po odliczeniu kosztów uzyskania przychodów / 12 m-cy.
  3. Dodatek nie przysługuje,  gdy wnioskodawca zmieniając kierunek lub szkołę/ uczelnię w trakcie pobierania nauki (nie ukończywszy jej), ponownie pobiera naukę na poziomie (semestr/półrocze) objętym uprzednio dofinansowaniem ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu.
  4. Możliwość refundacji kosztów czesnego poniesionych przed zawarciem umowy dofinansowania jest możliwe wyłącznie w ramach bieżącego roku szkolnego/akademickiego, niezależnie od daty ich poniesienia (zgodnie z rozdziałem VII ust. 3 pkt 2 programu).
  5. Dofinansowanie w ramach Modułu II nie przysługuje w trakcie przerwy w nauce (urlop dziekański, urlop zdrowotny).
  6. Wnioskodawca, który w okresie objętym dofinansowaniem, z przyczyn innych niż niezależnych od niego (np. stan zdrowia) - nie uczęszczał na zajęcia objęte planem/ programem studiów/nauki, a w przypadku przewodu doktorskiego – nie realizował przewodu doktorskiego zgodnie z przyjętym harmonogramem, zobowiązany jest do zwrotu kwoty dofinansowania kosztów nauki w tym semestrze/półroczu.